"Ska du bli PT eller?"

En av de absolut mest vanliga frågorna som ställts både innan och efter min (och många andras) antagning till tränarprogrammet. Alternativt "Ska du bli tränare?" eller "Vad blir man?"
 
Ja, vad blir man? 
 
Ingenting, egentligen. Kompetent och examinerad är ju hugget i sten, men inte mer än så. Det är inte givet att jag blir tränare. Vad som skiljer sig från andra program är att det här programmet inte ger en legitimerad yrkesutbildning som exempelvis idrottslärare eller läkare. Vi blir som femkampare, eller i det här fallet trekampare. Ganska bra på fysiologi, medicin och psykologi som går hand i hand med varandra. Istället för enbart ett område som en fysioterapeut eller idrottspsykolog är superskarpa på, till exempel. Vilket kommer leda till att vi blir exeptionella med en trippelkompetens = lika med = förmågan att se helhetsbilden utifrån de tre olika perspektiven som en specialist saknar.
 
Målet är att jag ska kunna se fysiska varningsklockor i tid, kunna förebygga, jobba kring skador, massage, jobba med det mentala osv, osv. Det är många pusselbitar att hålla ordning på för att få bilden, men det är vad en ensam kommer vara kapabel att göra och de kvalitéerna finns det underskott på ute på arbetsmarknaden men efterfrågan desto större. 
 
Jag kan alltså teoretiskt bli i princip vad som helst inom idrottsvärlden - på prestations- likväl hälsonivå och inom vilken sport som helst. Men vad är upp till oss själva, vad vi har för ambitioner och vad vi vill nischa in oss på. Grunderna är övergripande i alla verksamheter vilket betyder att de går att applicera på en hockeyspelare, en skidåkare eller en Agda 65 år som är ute och går med sin hund.
 
Så nej, jag ska inte bli PT. Fast man ska ju aldrig säga aldrig, men det är i alla fall inte mina största ambitioner. För övrigt så är en personlig tränarutbildning på max 1 år. Det går även att fixa det på tre månader. Tränarprogrammet dundrar på i tre år. Det kanske ger lite perspektiv, eller något. Jag vet inte. Men jag vet att mina möjligheter och vägen jag nu går på, är bred, det handlar bara om att välja och våga möta världen, visa att man finns med unika kunskaper. 
 
Låt mig presentera grupp 1 "Rulla runt bland mjuka kuddar #fantasi", längsta lagnamnet ever. Han som viker nacken i enmärklig pose är vår fadder. Endast tre personer saknas i lagbilden.
En anna fadder och jag tog en spegelselfie nästan vid midnatt igår och skrattade ikapp.
tp-livet | | Lämna ett avtryck |

#tpnolla16

Finns det en hashtag som heter. Nu är vi igång. Det här händer alltså. Via den, på instagram, går det att följa min klass inspark som pågår nu i högsta hugg fram till och med 10:e september. Jag tillhör Grupp 1. Fyra starka medlemmar på plats under femkampen, bara hälften borta. Tränarprogrammet. Folk har träningar, ni vet.
 
Stabil sistaplats i poängjakten efter första kvällen, med fyra poäng ihopskrapade, men det är bara början "Kom ihåg, att allt kan hända i paradiset" (en dålig referens från paradise hotel, skämmes Amanda). Hur som helst. Det gäller att hålla låg profil och slå till i underläge. I dag är en annan kväll med nya möjligheter. Heja!     
tp-livet | | Lämna ett avtryck |

Konversation: En festlig måltid

På en blåsig balkong ganska högt upp sitter vi med våra tallrikar. Tittar på himlens regnmoln som rör sig i rapidfart över Umeå. Min första kompis från klassen. Grim. Lördag 15:08 efter att alltså färgat en t-shirt rosa och lärt känna varandra en smula. 
 
Grim: Jag tycker om potatis, ägg och sill. Det är lite festligt, lite midsommar över det.
Jag: Ja, fast.. det äter man ju till jul och påsk också. Hehe.
Grim: Haha, ja det är ju sant!! Fast jag brukar äta det här typ varannan dag för det är så gott, billigt och enkelt. Bara att koka i två kastruller och så är det klart. 
Jag: Blir det inte lite tröttsamt?
Grim: Nä, det finns ju olika sillsorter, så det är bara att ta annan smak när jag tröttnar!
 
Se där, jag åt förvisso bara ägg och potatis, men flera lärdomar om dagens lunch sammanställt: Billigt. Festligt året om. Ta ny smak för omväxlingsskull om du tröttnar. Och nyttigt. Omega-3. 
From the top